MIJN STAGEPLEK

HOE IS DE ORGANISATIE WAAR JE WERKT, GESTRUCTUREERD? WELKE INFORMAITE- EN COMMUNICATIE STROMEN VINDEN ER OP WELKE MANIER PLAATS?

99Projects bestaat eigenlijk maar uit twee personen,  Steven en Rob.

Steven zorgt vooral voor de frond-end. Wanneer er een toekomstige klant belt, is Steven degene die hem te woord staat. Naar aanleiding van dat gesprek maakt hij een offerte en dan is het afwachten. Steven zorgt vaak voor het ontwerp, soms maakt hij deze eerst in Adobe XD. Hij begint altijd met de mobiele versie ( deze is anno 2019 het belangrijkst ) te ontwerpen en breidt deze daarna uit tot een desktop versie. Wanneer het ontwerp definitief is wordt deze eigenlijk altijd in DIVI ( WordPress thema ) gebouwd.

Rob zorgt vooral voor de back-end. Eerst hadden ze hun hosting pakketten bij een ander bedrijf, maar een paar maanden terug viel de server er staat vaker uit en werd dit niet snel genoeg gerepareerd. Dit zorgde voor een hoop irritaties en ze moesten zich vaak verantwoorden tegenover de klanten aangezien de websites en de e-mails op dezelfde server draaide. Klanten hadden hier vaak hinder van en Rob besloot om zelf hosting pakketten aan te gaan bieden. Na veel verdieping, oriënteren en veel vragen stellen begon Rob met het beginnen van het hosten van hun eigen websites. De servers draaien bij TransIP maar Rob heeft hier de volledige controle over. Op dit moment staan de websites en e-mails apart zodat de kans kleiner wordt dat de mail plat gaat. De websites hebben meer ruimte gekregen waardoor de websites sneller opstarten, wanneer er een website uit valt is rob de eerste die dit ziet en is dit vaak in minder dan een minuut opgelost. Uiteindelijk is er dus een veel beter service als het gaat om de hosting.

Klaas werkt ook in dezelfde ruimte. Hij zorgt voor de nodige humor, gespreksstof en dat we op tijd wat te eten krijgen. Hij werkt vooral voor zich zelf en is op dit moment met een speelfilm over de oorlog bezig. Ook heeft hij verschillende projecten waar 99projects ook een rol in spelen, waarbij hij de tussenpersoon is en voor het klantencontact zorgt.

Het contact met de klanten doet vooral Steven. Wanneer er een algemene vraag van de klant komt beantwoord deze vaak Steven, gaat het over de back-end dan beantwoord Rob deze. Eigenlijk alle gesprekken met klanten doet Steven, Rob heeft hier helemaal niks mee. Wordt er echt uitleg over de back-end gevraagd dan gaat Rob naar de klant.

 

Gebouw

99Projects zit in een bedrijven verzamel gebouw. Dat is een gebouw waarin meerdere bedrijven hun bedrijf hebben gevestigd. Ze hebben daarvoor gekozen omdat ze zo’n klein bedrijf hebben dat ze een eigen pand op dit moment niet kunnen betalen. Wanneer je binnenkomt kom je meteen de klantenservice tegen. Alle mensen die één bepaald bedrijf uit het gebouw belt, krijgt eerst de klantenservice aan de lijn. Je zegt dan wie je moet bereiken en degene verbind je dan door met de desbetreffende persoon. Wanneer er niemand van het bedrijf aanwezig is dan wordt degene doorverbonden met het mobiele nummer van een van de werknemers. Zo kun je op ieder moment de klanten te woord staan en er is een geschikte service voor de klanten. Wanneer je een klantengesprek hebt wordt de klant eerst bij de klantenservice opgevangen en belt degene naar het bedrijf waar jij een afspraak mee hebt. Degene komt je dan halen of stuurt je door wanneer je al weet waar het bedrijf gevestigd is. Op de begane ruimte zijn ook ruimtes beschikbaar waar jij deze klantengesprekken kunt houden, zo kun je ongestoord je klant te woord staan.

Werktijden

Zelf als stagiair werk ik gewoon van 9:00 tot 17:00. Rob of Steven, meestal Steven zorgt ervoor dat die er rond 9 uur is om de ruimte te openen zodat ik niet voor een dichte deur kom te staan. Het lunchen/eten gebeurd in dezelfde ruimte als waar we werken. Er is een tosti ijzer om tosti’s te maken en een koelkast om bijvoorbeeld een keer yoghurt mee te nemen aanwezig. Wanneer je zin hebt om te lunchen, dan ga je lunchen. Dit kan om 12 uur zijn maar ook om 2 uur, hier zijn geen vaste tijden aan verbonden. Ik ga meestal rond 5 uur weer naar huis, als ik nog graag wat af wil maken dan ga ik wat later naar huis.

Meestal ga ik met de scooter vanaf Ammerzoden naar mijn stage, dit is zo’n 30 minuten, het is dus goed te doen. Het gebouw is met het openbaar vervoer voor mij wat moeilijk te bereiken.

WELKE WERKZAAMHEDEN VINDEN ER  PLAATS OP HET BEDRIJF?

Er vinden verschillende werkzaamheden plaats zoals: SEO verbetering, Marketing, Websites, Webshops, het onderhouden van websites en het hosten van websites.

SEO verbetering
Het is belangrijk dat een website goed vindbaar is tussen de vele sites van de concurrentie. Een website zonder bezoekers is natuurlijk zonde. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorgt 99Projects ervoor dat een website snel gevonden wordt en relevante bezoekers gaan doorklikken. Dit door middel van de juiste techniek, goed geschreven teksten, heldere navigatie en de juiste linkstructuur.

Marketing
Gevonden worden wanneer uw product of dienst wordt gezocht, dat is de bedoeling. Dit kan door te adverteren in zoekmachines (SEA). Hierdoor krijg je meer relevante bezoekers op je website. Advertentiecampagnes via AdWords en Facebook Marketing die interesse creëren en acties generen. Dat levert meer bezoekers op.

Websites
Denk hierbij aan one-page websites of een website die alleen dient om informatie te geven of een website om hun merk te vertegenwoordigen. Het gaat hierbij vaak om een simpele maar duidelijke website. De website is niet gericht op winst maar om meer bezoekers te trekken en deze informatie bieden waar ze naar zochten. Vaak is de website gericht om bijvoorbeeld een afspraak te maken of om contact op te nemen.

 

 Webshops
Tegenwoordig wordt een webwinkel starten steeds aantrekkelijker. Mensen hebben weinig tijd om er op uit te gaan en een webshop is dan het meest voor de hand liggend. Maar omdat er tegenwoordig zoveel webshops zijn, moet jij daar tussen worden gevonden voor jouw doelgroep. Om een optimale webshop te bouwen wordt er gebruik gemaakt van de juiste techniek en kennis van online marketing, hierdoor haal je het optimale resultaat.

Het onderhouden van websites
99Projects onderhoud ook websites voor verschillende klanten. Wanneer ze bijvoorbeeld een project op de website erbij willen levert de klant informatie en afbeeldingen aan en zorgt Steven dat dit op de website komt. Ook onderhouden ze de plug-ins, ze updaten regenmatig de plug-ins. Door het bijhouden van de plug-ins wordt de inval op je website ook kleiner. Ook werkt een plug-in meestal optimaal bij de nieuwste update.

Hosten van websites
Ze verlenen verschillende hostingpakketten op een snelle server. De klant kan zijn website bij hun hosten en hun zorgen ervoor dat de er een snelle hosting plaats vindt. Wanneer er een fout op het vlak van hosting is dan zorgen hun ervoor dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Tevens hebben ze ook een mailserver zodat een bedrijf verschillende e-mailadressen kan hebben. Deze mailserver maakt gebruik van roundcube, dit is een online mail platform.

BESCHRIJF DE WERKZAAMHEDEN VANAF KLANTENGESPREK TOT OPLEVERING VAN HET PRODUCT.

Als eerst maakt 99Projects uitgebreid kennis met de klant en hun online ambities. Na een klantengesprek waarin dit wordt besproken, brengen ze snel hun advies en offerte uit. Dan is het afwachten totdat ze de opdracht krijgen en de offerte wordt ondertekend.

Wanneer de offerte is ondertekend wordt het idee vertaald naar een compleet uitgewerkt online plan. Ook wordt er in overleg een tijdsplanning gemaakt en wordt er gekeken of dit wel haalbaar is binnen de bepaalde tijd.

Is het hele idee uitgewerkt en weet 99Projects precies wat er van hun wordt verwacht? Dan begint het designtraject. De klant wordt hier nauw bij betrokken, hierdoor kan het optimale resultaat worden behaald.

Wanneer het design is goedgekeurd door de klant, kan de realisatie 

hiervan beginnen. De website wordt gebouwd op het meest geschikte platform voor het bedrijf, wat aan de behoeftes van de klant voldoet.Vaak wordt dit in een SMS systeem als wordpress gebouwd met gebruik van een thema als Divi of een plug-in als elementor.

Is het hele design gerealiseerd in wordpress en heeft het de goedkeuring van de klant? Dan gaat de website live. Na uitvoerig testen en een presentatie aan de klant is het de tijd voor de rest van de wereld om de website te kunnen bewonderen.

De website staat online maar zorgt de website wel voor de nodige bezoekers die jij als klant had verwacht? Meten is weten. Door de website continu te optimaliseren kunnen doelen worden behaald.

Na al deze stappen is het voor de klant om de factuur te betalen.

BESCHRIJF HOE DE KWALITEIT IN HET LEERBEDRIJF IS GEWAARBORGD. DENK DAARBIJ AAN PRODUCTEN, PRODUCTWIJZE, MATERIALEN, APPARATUUR, PROGRAMMATUUR EN METHODEN DIE KWALITEIT WAARBORGEN.

99Projects maakt gebruik van verschillende platformen om informatie makkelijk te ordenen en hierdoor de kwaliteit van de informatie te waarborgen.

Hubspot
Hubspot een is een software-platform dat commerciële teams helpt effectief te laten werken aan meer websitebezoekers en tevreden klanten. Het biedt drie belangrijke platforms: Sales, Marketing en Services.

99Projects gebruikt vooral de tool sales. Alles staat op één plek wat er gedaan moet worden voor iedere klant. De klant kan de aan hem gevraagde taken ook zien en kan deze afvinken wanneer deze zijn voltooid. De klant en 99projects krijgen ongeveer iedere week een herinnering dat deze taak nog open staat. Hierdoor staat alles geordend op één plek en wordt het voorkomen dat er wat word vergeten.

Roundcube
Roundcube is de mailservers die 99Projects gebruikt en aanbied aan hun klanten. Het is een open source webmail software en iedereen kan het dus downloaden en gebruiken. Het programma heeft veel instelmogelijkheden met betrekking tot het versturen en ontvangen van uw e-mail berichten. De webmail wordt gekoppeld aan je domeinnaam, zo heeft iedere klant een identieke link. De mailserver kun je alleen gebruiken wanneer je bent aangesloten met een wifi netwerk.De mail zit op een andere server dan de website, hierdoor is de kans opeen uitval veel kleiner. 99Projects heeft ten alle tijden controle over de mailserver.

ManageWP
ManageWP is een management systeem dat is ontworpen om WordPress gebruikers de volledige controle te geven over het managen van een onbeperkt aantal WordPress websites. Hierin 

 

kunnen ze alle updates overzichtelijk zien en makkelijk bijhouden. Wanneer een veelgebruikte plug-in een update nodig heeft dan lukt dit ook met één knop bij alle websites. Het scheelt veel tijd en maakt het onderhouden van websites een stuk makkelijker. Via managewp kun je gelijk door naar het dashboard van de desbetreffende website, zo hoef je niet van iedere website eerst de link in te typen. Een stuk gebruiksvriendelijker dus.

WD My cloud
99Projects maakt gebruik van een my cloud om veel bestanden op te slaan en om makkelijk bestanden met elkaar te delen.

My cloud heeft vele voordelen, zo staat alles op één plek, foto’s video’s en bestanden staan opgeslagen op één plaats, waar je ook back-ups van kunt maken. Je kunt op iedere moment de bestanden openen, vanaf de computer, tablet of smartphone. Dat kan overal waar je toegang hebt tot een internetverbinding.

Eigen serverservice
De websites die ze onderhouden staan tegenwoordig ook op hun eigen server. De servers ‘huren’ ze bij TransIP, een bedrijf die gespecialiseerd is in domeinnaamregistratie- en webhostingbedrijf. Doordat ze zelf de back-end beheren van de websites kunnen ze op ieder moment hierin kijken. Ze krijgen verschillende meldingen bijvoorbeeld wanneer er iemand in een website probeert in te breken of wanneer iemands IP nummer is geblokkeerd doordat degene te vaak het verkeerde wachtwoord heeft ingevuld. Zo zijn ze van alles op de hoogte en hebben ze het zelf in de hand. Op dit moment hebben ze 5 webservers draaien en 1 mailserver. Doordat er weinig websites op 1 server draaien is de snelheid van de website erg hoog. De snelheid van een website is tegenwoordig erg belangrijk omdat mensen weinig geduld hebben en dit anders klanten kan kosten. Dit is dus een goede service die door vele klanten wordt gewaardeerd.

BESCHRIJF WAT JE GELEERD HEBT, WELKE PROBLEMEN JE TEGENGEKOMEN BENT, EN WAT ZIJN DE AFSPRAKEN HIEROVER MET JE STAGEBEDRIJF?

Deze periode was het vooral een beetje kijken en zien hoe het bij 99Projects gaat. Wat doen ze zoal op een dag, hoe is de taakverdeling, wat wordt er van mij verwacht? Ik keek liever eventjes toe dan dat ik meteen in het diepe wordt gegooid.

Eerst mocht ik me wat meer verdiepen in de tools die hun gebruiken. Zo heb ik een aantal CSS videos op bijvoorbeeld youtube gekeken over een css grid. Ik merkte al snel dat wat ik geleerd heb op het vak van CSS nog lang niet genoeg was. Ook had ik nog niet het idee dat er alsnog zoveel met CSS gewerkt zou worden. Hierdoor vond ik het wel leuk om me hierin te verdiepen omdat ik wist dat het belangrijk zou zijn en er wel een moment zou komen waarbij ik het moest kunnen toepassen. 

Tijdens de eerste weken heb ik ook voor eerst kennis gemaakt met DIVI, hier had ik eerder nog nooit van gehoord. Maar dit is een thema met een sitebuilder. Je kunt aan de voorkant je pagina aanpassen maar ook aan de achterkant door middel van blokken. Wanneer iets dus aan de voorkant niet helemaal duidelijk is, kun je dit aan de achterkant heel goed is. Ik was eigenlijk al best snel aan DIVI gewend en na een beetje zoeken en rondkijken had ik al wel het idee dat ik er mee goed mee overweg kan. Zelf gebruikte ik altijd de pagebuilder elementor, deze gebruikt Steven ook af en toe bij een website, maar hoofd zakelijk DIVI.

99Projects had een aantal jaar geleden een Mobile App Navigation voor BeleefRosmalen gemaakt. Dit is een navigatie die onderaan het scherm vaststaat en in de plek is gekomen van het hamburgermenu. De website is hierdoor nog geschikter om op mobiel te bekijken. John van JohnsonPetFoods, eigenaar van een multisite met 5 websites, was betrokken bij het project BeleefRosmalen en wilde dit Mobile App 

Navigation ook bij zijn 5 websites zien. Steven vond het een mooi werkje voor mij om hiervan eerst een voorstel in XD te maken. Toen deze af was had hij deze met de offerte erbij naar John gestuurd, om te kijken of dit echt is wat hij wilt. Na 2 weken heeft hij hiervoor akkoord gegeven en konden wij aan de slag. Steven zag dat dit mij goed afging en vond dat ik dit mocht doen. Het was eerst de bedoeling om dit eerst op een copy van de website te maken zodat wanneer ik een fout maakte of er iets mis ging dat dit geen invloed op de website had. Toch lukte het niet om van zo’n grote website een copy gemaakt. Toen heb ik het meteen op de website uitgevoerd en was het hopen dat het niet fout ging. Website voor website heb ik het app navigatie toegepast en het ging eigenlijk al gelijk goed. Ik moest kleine dingen aanpassen in de CSS zodat het klopte maar verder stond het al gelijk goed. Toen de eerste website was gelukt ging ik verder met de volgende, zo heb ik het op alle 5 de website toegepast. Soms moest ik oplossingen verzinnen zodat er geen elementen wegvielen, deze heb ik toen op een andere plek geplaatst. Aan het eind had Steven alles gecontroleerd en was het op een paar kleine details meteen goed. Deze heb ik daarna aangepast en Steven had een mail gestuurd dat het menu is toegepast op alle websites met een instructie erbij hoe ze dit bij nieuwe pagina’s kunnen toepassen.

Het was dus een zeer geslaagde opdracht. Er was niet echt iets wat echt fout ging en wat problemen veroorzaakte. De problemen die er waren ontstaan heb ik naar eigen inzicht zelf opgelost. Over de opdracht heb ik ongeveer 3 dagen over gedaan. De eerste 2,5 dag heb ik op iedere website het menu toegepast en daarna heb ik de details aangepast zodat het een echt eindproduct was. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over het resultaat.